Sömnschema - hur mycket sömn behöver just ditt barn?

Sömn är oerhört viktigt för barn och deras utveckling. För dig som förälder kan det vara skönt att utgå ifrån ett sömnschema, för att ha koll på hur mycket sömn och hur många sovstunder ditt barn behöver för sin ålder. 

Inget ämne diskuteras så mycket under barnets första år som sömn - hur mycket en bebis ska sova, hur barns sömnbehov ser ut i olika åldrar, när det är dags att gå ner till färre sovstunder om dagen. Det är ett så efterfrågat ämne att flera av våra poddavsnitt i Knodden handlar om just det. Med tanke på hur stor roll sömnen spelar för små barn är det knappast konstigt. Sömn hjälper barn att utvecklas, lagra ny kunskap och är viktig för återhämtning och för immunförsvaret. Det är också under sömnen som mest tillväxthormon släpps ut i kroppen. 


Hur mycket sömn ditt barn behöver förändras i takt med barnets ålder och i vissa perioder så snabbt som från en vecka till en annan. Du känner ditt barn bäst och kan lyssna in de subtila signaler ditt barn skickar ut. Men det finns också vissa riktlinjer som hjälper dig skapa ett sovschema för ditt barn. Att följa ett sovschema utifrån ditt barns ålder hjälper både dig och ditt barn att ta er igenom dagen (och natten), med trygghetsingivande rutiner och en struktur för dagen. 

Sömnschema för barn utifrån ålder

Sömnen det första året

Under det första året kommer din bebis sova 15-18 timmar per dygn, men det är stor skillnad mellan olika barns behov. Med så många utvecklingsfaser din bebis går igenom det första året, är det naturligt att sömnschemat förändras ordentligt under året. Lite praktiska råd om hur du kan tänka kring ditt barns sömn de första månaderna hittar du här


0-3 månader
Som spädbarn kommer ditt barn sova cirka 18 timmar per dygn, eller till och med mer. Bebisens behov får styra och du kan lugnt följa efter. Nyfödda sover ytligt och får ofta mer sömn än vad du kanske upplever. I den här åldern har din bebis ännu inte fått ordning på dag och natt utan vaknar flera gånger på natten, ofta för amning eller flaskmatning. På dagtid behöver bebisen sova efter ungefär 1-2 timmars vaken tid.


3-6 månader
Runt 2-4 månader börjar din bebis dygnsrytm justeras, till mer sömn på natten och mer vakentid på dagen. Från ungefär 4-6 månaders ålder behöver de flesta bebisar inte längre matas på natten, vilket möjliggör längre sömnperioder på natten och ett tydligare sovschema. Samtidigt kanske du har märkt att det är en period med många utvecklingssteg och tandsprickning, vilket kan rubba sömnen tillfälligt. Nu är det lämpligt med totalt runt 12-17 timmars sömn och 4 sovstunder på dagen.


6-8 månader
I den här åldern händer det mycket och barnets sömn kan se annorlunda ut från en vecka till en annan. Rekommenderat sömnschema i den här åldern är totalt 12-16 timmars sömn med 3 sovstunder under dagen.


8-12 månader
Även i den här åldern händer det mycket och sömnen kan ändras snabbt. Bebisens totala sömntid på dygnet ligger kvar på 12-16 timmar, men i den här åldern passar det att gå ner till 2 sovstunder om dagen.



Sömnen i ålder 1-3 år

När ditt barn är 1-3 år räcker det med ungefär 12-13 timmars sömn, eller uppåt 14 timmar i ettårsåldern. I den här åldern kan barnet börja bli orolig för separationer överlag, vilket även märks vid nattning. Du kanske märker att ditt barn försöker undvika att du går, ber om vatten eller vill sova med vissa gosedjur. Ditt barn kanske även plötsligt behöver hjälp att somna om vid uppvakningar, även om det inte behövts tidigare. Ta då tillfället att fylla på i trygghetsdepåerna, så får barnet med sig vetskapen att du finns när det behövs. 


Sovschemat justeras ytterligare i åldern 1,5-2 år, då barnet går ner till bara en dagvila. Tidpunkten för den här övergången är mycket flexibel utifrån vad ditt barn behöver.Långa sovstunder på dagen i 1-årsåldern innebär sällan att barnet får svårare att somna på kvällen, utan faktiskt tvärtom.



Sömnen i ålder 3-6 år

Nu sover ditt barn ungefär 11-12 timmar per dygn och dagvilan fasas ut. Men det skiljer mycket mellan olika barn när det passar dem att sluta sova på dagen. De flesta barn har slutat sova på dagen vid 5 års ålder, men det är fortfarande en tid då det är fullt upp med förskola och aktiviteter som kan trötta ut barnet.


Du har säkert märkt att det kommer dagar då ditt barn har svårare att komma till ro på kvällen efter aktiva dagar. Då kan det handla om att barnet är övertrött. Om du känner att ditt barn skulle må bra av att ibland vila på dagen så går det bra att göra det. Det räcker ofta med 20-40 minuters vila. Det blir bäst för nattsömnen om ni kan lägga vilan tidigare på dagen, gärna innan klockan 15.

Vill du veta mer om sömn och barn?

Mer information om hur sömn fungerar hos små barn och vad du kan göra för att uppmuntra god sömn kan du hitta här. Du kan även se ett tydligt schema med sovtider och sovstunder anpassat för just ditt barns ålder hos vår samarbetspartner Rulla vagn, i deras omtyckta sömnschema. 


Slutligen, kom ihåg att det är påfrestande för dig som förälder att anpassa dig och följa ditt barns sovmönster. Så glöm inte att vila själv. 

Granskare:

Johan HolmgrenSpecialistsjuksköterska inom barn och ungdom

Senast uppdaterad

18 augusti 2021

Läs mer

Se alla artiklarna
Barnsjuksköterska i mobilen

Vi kan det mesta om de minsta

Få trygg rådgivning för barnsjukvård, snabbt och enkelt via Knodd i Android och iOS.

  • Alltid kostnadsfritt

  • Endast barnspecialister med 5+ års erfarenhet

Ladda ner Knodd på App StoreLadda ner Knodd på Google Play

4.98