Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågor

Om tjänsten

Generellt

Vad har ni för öppettider?

Knodd har öppet 07-21 på vardagar och 08-18 på helgdagar. Röda dagar och högtider kan öppettiderna variera.

Vilka åldrar tar Knodd emot?

Knodds ambition är att vara bäst på småbarn i åldrarna 0-6, men vi tar även emot äldre barn om det behövs. Våra barnsjuksköterskor och barnläkare är erfarna av barns hälsa och sjukvård upp till tonårsålder.

Hur fungerar Knodd?

Hos Knodd kan du träffa erfarna barnsjuksköterskor och barnläkare via video i din mobil. Du kan söka vård hemifrån eller varifrån du än befinner dig, och få hjälp av legitimerad och barnspecialiserad vårdpersonal för bedömning, diagnosticering och behandling.

För att använda tjänsten laddar du hem Knodd-appen via App Store eller Google Play. I appen loggar du först in med BankID för att autentisera dig. När du är inloggad och startar ett nytt vårdärende fyller du i personuppgifter om ditt barn, uppgifter om ärendet och vilka symtom ditt barn har. Därefter ställs du i kö för ett vårdmöte, och du tas emot när det är din tur, vanligtvis inom 0-30 minuter.

Det är upp till barnsjuksköterskan eller barnläkaren som tar emot dig att göra en medicinsk bedömning och fatta beslut om eventuell behandling för just ditt barn och ert ärende.

Kan jag använda Knodd från utlandet?

Ja, du kan använda Knodd varifrån du än befinner dig och få kontakt med svensk hälso- och sjukvårdspersonal. Du och ditt barn behöver svenska personnummer.

Vad kostar ett besök hos Knodd?

Precis som all barnhälso- och sjukvård i Sverige så är ditt besök hos Knodd kostnadsfritt för dig som vårdnadshavare.

Vården

Vilken hälso- och sjukvårdspersonal jobbar på Knodd?

All vår hälso- och sjukvårdspersonal har lång reell erfarenhet och formell specialistutbildning inom barn- och ungdomsmedicin. Vid anställning görs en grundlig bakgrundskoll av legitimation och att referenser rekommenderar den enskilde individen.

Utöver att jobba på Knodd så arbetar våra barnsjuksköterskor och barnläkare även inom den fysiska vården, exempelvis på barnakutmottagning, barnsjukhus eller barnavårdscentral.

Vad kan Knodd hjälpa till med?

Intyg

Kan Knodd hjälpa till med intyg till Försäkringskassan?

Ja, Knodd kan hjälpa till med intyg till Försäkringskassan för att ansöka om tillfällig föräldrapenning.

Kan Knodd skriva intyg?

Intyg som vi skriver:

  • VAB-intyg för barn under 12 år

Intyg som vi inte skriver:

  • Läkarintyg till försäkringsbolag
  • Reseintyg
  • Friskhetsintyg
  • VAB-intyg för barn över 12 år

Generellt

När är det inte lämpligt att använda Knodd?

Det är inte lämpligt att använda Knodd om ditt barn:

  • Har ett besvär som behöver fysisk vård eller bedömning
  • Är i behov av utredning för fall såsom allergi och astma 

Har ni frågor relaterade till barnhälsovård, såsom amning, sömn och kost är det i första hand er BVC ni ska vända er till.

Hur funkar det om mitt barn bedöms behöva fysisk vård?

Om våra barnsjuksköterskor eller barnläkare bedömer att ditt barn behöver fysisk bedömning hänvisas ni den fysiska vårdinrättning som bedöms lämplig för fallet, antingen er vårdcentral, barnavårdcentral eller närmaste barnakutmottagning.

Läkemedel

Kan Knodd förskriva läkemedel?

Ja, Knodd kan förskriva receptbelagd medicin, alltså skriva ut medicin på recept. Vi kan även ordinera receptfria läkemedel, vilket är det vanligaste utfallet i de ärenden som vi tar emot.

Data- och informationssäkerhet

Journalhantering

Hur lagras mitt barns journalhandlingar?

Vid samtliga vårdmöten för vårdgivaren anteckningar. Journalanteckningar hanteras i ett journalsystem speciellt utformat för att hantera journaldata. Datahanteringen lyder under såväl patientdatalagen som GDPR och personuppgiftslagen. Mer information om hur dina och ditt barns information lagras kan läsas om i våra användarvillkor och i vår integritetspolicy.

Vem kan se mitt barns journalhandlingar?

Endast den sjukvårdspersonal som behandlar ditt ärende, eller av annan anledning behöver informationen för att kunna tillhandahålla vårdtjänsten, har tillgång till ditt barns journalhandlingar. Tillgången och och behandlingen av uppgifterna lyder under sträng sekretess, och Knodd lyder under samma lagar och regulationer som andra aktörer inom vården.

Kan Knodd se tidigare journalhandlingar?

Knodd barnsjuksköterskor och barnläkare kan se ditt barns tidigare ärenden hos Knodd. Då journalsystem från andra vårdgivare ofta är slutna kan vår vårdpersonal inte se ärenden hos andra vårdgivare.

Kan jag få ta del av mitt barns journalhandlingar från Knodd?

Ja, om du är vårdnadshavare för barnet har du möjlighet att ta del av ditt barns journalhandlingar. Om du är i behov av detta, kontakta oss så hjälper vi dig.

Autentisering

Måste jag använda BankID hos Knodd?

Ja, för att säkerställa hög patientsäkerhet och dataintegritet autentiserar vi dig med hjälp av BankID. Därmed måste du ha BankID installerat på din telefon för att kunna använda Knodd. Läs mer om BankID här.

Tekniskt

Generellt

Måste jag ha BankID för att använda Knodd?

Ja, du måste ha BankID för att logga in i Knodd. Vi använder BankID för säker autentisering av patientsäkerhets- och personuppgiftssäkerhetsskäl.

Hur avregistrerar jag mig från Knodd?

Om du vill avregistrera ditt konto kan du maila support på hjalp@knodd.se.

Om du endast vill avregistrera dig från nyhetsbrev kan du göra detta i appen. Du hittar inställningen genom att gå in på Profil > Kontaktuppgifter.

Vad gör jag om Knodd-appen inte fungerar?

Om Knodd-appen inte fungerar så är det bra att kontrollera att du har den senaste uppdateringen av appen genom att uppdatera den i App Store eller Google Play. Viss funktionalitet är även beroende av en god internetuppkoppling, så säkerställ även att detta inte är felet genom att kontrollera att internet fungerar på enheten och är påslaget för Knodd-appen.

Om du har trots detta har vidare tekniska problem får du gärna kontakta vår support på hjalp@knodd.se.