Barn och sömn - fakta och tips för mysiga sovrutiner

Att ditt barn sover hela nätterna vinner hela familjen på, eftersom alla behöver den återhämtning som kroppen får under nattens vila. Men det är inte alltid så enkelt med just små barns sömn. Den individuella sömncykeln kan variera, trots att barns sömnstadier i regel är sig lika. Några vaknar oftare än andra, några sover mindre och några sover mer. Men hur mycket sover bebisar egentligen och hur många timmars sömn behöver ditt barn? Här har vi samlat svaren på de frågorna samt våra bästa tips och råd för hur ni får sömnen att fungera. 

Barn och sömn 

Under djupsömnen, får kroppen möjlighet att gå ner i varv och återhämta sig. Hjärnan slappnar av, bearbetar dagens intryck och för över dem till långtidsminnet, blodtrycket sjunker så både hjärtat och kärlen får vila. Hos barn är det också särskilt viktigt med djupsömn, då tillväxthormon produceras. Att de sover den tid de behöver skapar även bättre förutsättningar för förbättrad koncentration och inlärningsförmåga.

Hur mycket sömn behöver barn?

Mängden sömn som barn behöver varierar och förändras över tid. Ett spädbarn kan sova upp till 18 timmar per dygn, eller ännu mer, och barn mellan 3-12 månader sover ungefär 17 timmar. Mellan 1-3 års ålder sover de ungefär 12-13 timmar och från 3-6 år sjunker det till 11-12 timmar per dygn.

Hur skapar man goda förutsättningar för en god natts sömn?

Spädbarns sömn styrs av hunger och de har ingen riktig dygnsrytm än. Under den första perioden är det därför bäst att du bara försöker hänga med och följa ditt barn. Det innebär att det kan vara svårt att införa sovrutiner för en bebis. Däremot börjar ditt barn redan vid 4 månaders ålder kunna koppla ihop olika sammanhang som till exempel att man sover när det är mörkt och att dagen börjar när det blir ljust. Vid den här åldern kan du då införa lätta nattningsrutiner.

Förslag på sovrutiner

Börja med att sänka tempot på aktiviteterna och dämpa belysningen för att lättare komma ner i varv. Prata lite tystare och stäng ute störande ljud. Ge ditt barn ett mysigt bad eller lite lätt massage, ta på blöjan och pyjamasen och ge barnet bröstmjölk, ersättning eller välling. Läs en saga och sjung en vaggvisa innan ni säger godnatt och upprepa helst rutinen varje kväll så att ditt barn vet vad som ska hända. 

Det här innebär dock inte att ditt barn per automatik kommer att börja sova hela nätterna direkt eftersom många fortfarande vaknar och äter på nätterna, fram tills de är cirka 6 månader, men det gör förhoppningsvis framtida nattningar enklare.

Godnatt!

Dina vänner på Knodd

Granskare:

Christina SimonssonVerksamhetschef och barnsjuksköterska

Senast uppdaterad

26 maj 2020
Barnsjuksköterska i mobilen

Vi kan det mesta om de minsta

Få trygg rådgivning för barnsjukvård, snabbt och enkelt via Knodd i Android och iOS.

  • Alltid kostnadsfritt

  • Endast barnspecialister med 5+ års erfarenhet

Ladda ner Knodd på App StoreLadda ner Knodd på Google Play

4.9