D-vitaminer - därför är de extra viktiga under vintern

D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium, vilket stärker skelettet och tänderna. Dessutom hjälper D-vitamin kroppens slemhinnor att kunna bekämpa bakterier och virus på ett bra sätt.

D-vitaminer

Barn under två år behöver dagligen få i sig D-vitamin i droppform, då de inte ska utsättas för direkt solljus. För äldre barn räcker det att äta en bra och varierad kost för att få i sig tillräckligt av D-vitaminer.


En konsekvens av vinterhalvårets mörka kvällar är att kroppen minskar sin tillverkning av vitamin D. Solen är nämligen den främsta källan till D-vitamin och huden har förmågan att tillverka vitaminet via solens strålar på sommarhalvåret. Men från oktober - april står solen så pass lågt att det nödvändigaste UV-ljuset blir för svagt, även om solen skiner.

Här är några tips på hur du får i ditt barn D-vitamin då solen inte kan:

  • Ägg och kött är animaliska produkter som innehåller en del D-vitamin
  • Fet fisk som lax, sill och makrill, innehåller mycket D-vitamin.
  • Oljor, smörgåsfetter och flytande matfetter som är berikade med D-vitamin
  • Svamp som kantareller och karljohansvamp innehåller bra med D-vitamin
  • Mejeriprodukter som mjölk, växtdrycker, fil och yoghurt är berikade med D-vitamin

Granskare:

Christina SimonssonVerksamhetschef och barnsjuksköterska

Senast uppdaterad

15 april 2021

Läs mer

Se alla artiklarna
Barnsjuksköterska i mobilen

Vi kan det mesta om de minsta

Få trygg rådgivning för barnsjukvård, snabbt och enkelt via Knodd i Android och iOS.

  • Alltid kostnadsfritt

  • Endast barnspecialister med 5+ års erfarenhet

Ladda ner Knodd på App StoreLadda ner Knodd på Google Play

4.98