Matintroduktion för barn - tips på bra mat de första åren

Att börja med smakportioner är både spännande och nyttigt för ditt barn. Knodds barnspecialister har samlat exempel på bra mat i olika åldrar och några goda råd om hur bra matvanor kan bygga livslång god hälsa hos ditt barn. 

litet barn som blir matat

Allmänt om matintroduktion

Att lära sig äta mat är en färdighet, precis som det mesta annat ditt barn måste träna på och ta stegvis under sin utveckling. Till och med det rent motoriska i att smacka, tugga och svälja mat i olika konsistens är något som måste läras in. Se det som ett nyfiket utforskande precis som när ditt barn lär sig krypa eller hålla i prylar: häng med och ta det i den takt som passar just er.


Tänk också på att äta mat är något vi ofta gör tillsammans som människor. Det är och har länge varit en viktig del i hur vi umgås. Om ditt barn verkar ointresserad av att äta eller matstrejkar ibland - vilket är vanligt särskilt när de blir lite äldre - kan det hjälpa om ni äter tillsammans, även om barnet äter annan mat. Passa på med lite kvalitetstid tillsammans och visa barnet att du också sitter ner och äter. På så sätt bygger ni en livslång matglädje och en positiv relation till att prova ny mat tillsammans.


För dig som själv har matallergier eller är orolig för att ditt barn ska utveckla matallergier kan det vara skönt att veta att Livsmedelsverket rekommenderar att man introducerar alla sorters livsmedel för barn, även om det finns allergi i familjen. Detta inkluderar ägg, jordnötter, mjölk, mat innehållande gluten och annan mat som man kan bli allergisk mot.

Barnvänlig mat vid åldern 4-6 månader

De allra första smaksensationerna handlar mest om att uppmuntra upptäckarglädjen hos din bebis. Bebisen kan få smaka lite av din egen mat, så länge den är mjuk. Då handlar det om så lite som ett kryddmått eller att du har lite mat på fingret, och inte mer än någon tesked per dag i början. På så sätt hinner kroppen vänja sig. Med smaksensationer behöver du inte tänka på näringsinnehållet eller om maten är saltad, utan i så liten mängd kan barnet gott få prova vad du än äter. 


I den här åldern får bebisen hela sitt näringsintag från bröstmjölk eller bröstmjölksersättning, så när du går vidare till små smakportioner är även de främst till för att uppmuntra ditt barns nyfikenhet. Det ska alltså inte ersätta någon annan näring och därför behöver du heller inte oroa dig om din bebis inte är intresserad än.

Förslag på mat som kan passa de första egna smakportionerna:

  • Mosad potatis
  • Kokta, mosade grönsaker såsom morot eller pumpa
  • Kokt ris som du mosar ihop med lite bröstmjölk eller ersättning för en lösare konsistens
  • Mosade kokta päron eller äppelmos utan tillsatt socker
  • Du kan enkelt ge ditt barn “mosad” banan genom att skrapa av lite mos från bananen med en sked - på så sätt kan du spara resten av frukten som ni inte äter
  • Nu kan du också börja bjuda vatten att dricka. Använder du vatten från egen brunn är det bra att testa vattenkvaliteten först


Du kan lära dig mer om vilken mat som är bäst att undvika för små barn i vår artikel om Barnmat och smakprov - när är det dags att börja och vad ska man undvika? 

Barnvänlig mat vid 6 månaders ålder

När din bebis når sex månader är det dags att börja ge smakportioner som innehåller mer näring och bit för bit bygga på så att barnet får allt mer näring från maten. Även nu är det bra att fortsätta med smakportioner av olika sorters smaker och konsistenser. Det är fortfarande viktigt att matbitar inte är för stora eller hårda så att ditt barn inte riskerar att sätta i halsen. 


Kom ihåg att ditt barn fortfarande håller på att lära sig hur man gör när man äter. Om bebisen spottar upp maten behöver du inte se det som en kommentar riktad mot dina matlagningsfärdigheter, utan snarare att din bebis inte riktigt har koll på hur man ska svälja maten eller att det var en okänd smak. 

Förslag på mat som passar vid 6 månaders ålder:

  • Mosad potatis, sötpotatis, eller annan kokt rotfrukt 
  • Kokt potatis i små bitar som inte kan fastna i halsen
  • Kokt kyckling i små, små bitar eller som är mosad
  • Kokt eller ångad fisk - tillsätt gärna olja för extra näring och experimentera med citron för smakens skull
  • Linser och bönor, gärna i anrättningar som linsgryta men utan för mycket egentillsatt salt
  • Äggröra 
  • Gröt 


Om ditt barn fortfarande verkar hungrig och vill ha mer mat kan det vara bra att komplettera med bröstmjölk eller ersättning. Kroppen håller fortfarande på att vänja sig vid olika livsmedel så det kan komma att bli för mycket av det goda i början. Trappa upp allt eftersom du märker att det går bra.

Barnvänlig mat vid åldern 8-12 månader

När ditt barn fyller ett år ska fast föda vara det huvudsakliga näringsintaget, så från åtta månader är det läge att trappa upp matintaget. Din bebis kan få utforska mat för sig själv genom att du lägger fram kokt mat i bitar, samtidigt som du själv hjälper till att mata. Du kan också ge din bebis tillgång till skålen med mosad mat, så länge du är med på att det blir kladdigt både högt och lågt. Det var det där med upptäckarglädjen. 

Förslag på mat som passar vid 8-12 månaders ålder:

Precis som tidigare är det kokt mat, grönsaker, kött, baljväxter och frukt som ligger till grund för din bebis mat, men nu kan du utöka den ytterligare till regelrätta portioner och hela rätter. I början av den här åldern är det lämpligt med minst ett huvudmål mat om dagen, frukost, mellanmål, och bröstmjölk eller ersättning som komplettering, för att sedan komma upp i två lagade mål.


Mjölkprodukter i matlagningen går bra, så som lite mjölk på gröten eller att då och då ge barnet en tallrik fil eller yoghurt. Undvik dock att ge ditt barn mjölk att dricka under  det första året i livet. Mjölkprodukter innehåller väldigt lite järn så spädbarn som äter sig mätta på för mycket mjölkprodukter riskerar att få i sig för lite järn.

  • Mosad potatis eller ris med kokt kött, ångad broccoli och päronmos
  • Mjukt fullkornsbröd i bitar med nötsmör
  • Kokt pasta, hackad i mindre bitar, med tofu och kokta morötter
  • Pulvergröt - innehåller mer järn än hemmagjord och passar därför bra under spädbarnstiden - gärna med mjuk frukt, bär, eller hemmagjord kompott.
  • Ångad eller ugnsbakad lax med mosad avokado, gärna bär som avslut


Du kan med fördel börja introducera fullkorn och fiber i ditt barns mat, men kom ihåg att barn är olika. För en del barn kan det bli tufft för magen med fiber och leda både till diarré och förstoppning. Håll ett öga på hur ditt barn mår i magen när du introducerar ny mat så kan du anpassa efter just era förhållanden. 

Barnvänlig mat vid ett års ålder och framåt

När ditt barn når ettårsåldern är det främst fast föda som gäller, även om du kanske fortfarande ammar eller ger ersättning. I den här åldern är det många av restriktionerna för spädbarn som släpper, såsom mjölkprodukter och spenat, så nu kan du vara lite mer fri. Du kan till exempel ge ditt barn osötad yoghurt med frukt till mellanmål. 


Nu kan ditt barn i mycket högre grad hänga med och äta det övriga äter där hemma. Små barn behöver mer fett än vuxna då de växer och  bränner mycket energi när de nu utforskar världen motoriskt. Passa därför på att hälla på lite extra olja, exempelvis rapsolja, på ditt barns portion. Försök hålla nere saltmängden i familjens mat och ha koll på att det inte är några stora eller hårda bitar i maten som kan sätta sig i halsen, så går det utmärkt att äta samma mat tillsammans. 


Fortsätt ge barnet tillgång till varierad mat och olika smaker så fortsätter du uppmuntra matintresset. Detta hjälper ditt barn skapa en vana av att äta varierad kost vilket leder till livslång hälsa och välmående. Glöm inte att ge ditt barn vatten att dricka också, särskilt allt eftersom ni trappar ner på amning eller ersättning.

Nu har ni grunderna för goda matvanor tillsammans. Kladdet runt bordet kommer det dock dröja innan det går att göra något åt. 

Granskare:

Ingela BergmanSpecialistsjuksköterska inom barn och ungdom

Senast uppdaterad

3 juni 2022

Läs mer

Ultimata guiden för nyblivna föräldrar
Underlätta amningen redan från början
Knodden - föräldrapodden med Norrlandspäron
Se alla artiklarna
Barnsjuksköterska i mobilen